What is Lernberatung?

“Die Lernberatung dient zur Förderung, Hilfe und Unterstützung von Menschen, in deren Leben Lernen eine Rolle spielt. … Die Lernberatung bietet praktische Hilfe, durch Stress bedingte Lernblockaden aufzuspüren und diese individuell abzubauen. Lernen, Bewegung und Gehirnentwicklung gehören eng zusammen.”

“Wissen ist ein Schatz … Lernberatung der Schlüssel dazu.” http://www.lernberatung4you.de/

Lernberatung takes place usually everywhere where learning takes place on a formal basis.

Lernberatung has two parts: lernen, apprendre, to learn & Beratung, beraten, to counsel, conseiller. Similar meanings for Lernberatung, Lernberater may be: Counseiller d’apprentissage, accompagnateur paedagogique; paedagogical counsellor, coaching, coach.

Lernberatung includes helping someone learn a specific task or subject; giving, offering someone tools to manage their own learning, offering strategies on how to learn effectively. Lernberatung may take place on a one to one basis or in a group. What follows is a book and its commentary on the subject of self-learning. (Siebert, 2005)

“Selbstgesteuertes Lernen und Lernberatung: Konstruktivistische Perspektiven ist ein Konzept, das derzeit in Bildungspolitik, Bildungswissenschaft und Bildungspraxis diskutiert wird. Grundlegend ist die konstruktivistische Annahme, dass Lernende ihre Lernprozesse aktiv gestalten und dass die Lernberatung an Bedeutung gewinnt. Der Autor stellt die geschichtlichen, theoretischen und empirischen Grundlagen des selbstgesteuerten Lernens dar, er wertet Praxiserfahrungen aus und teilt die Ergebnisse von Expertengesprächen mit. Dabei werden die Möglichkeiten und Grenzen dieses Konzepts deutlich.
Hintergrund für diese neuen Sichtweisen des Lehrens und Lernens sind soziokulturelle Veränderungen der Lern- und Wissenskulturen sowie der Lernmentalitäten, in einer Zeit, die als postmodern interpretiert werden kann. Das Buch wendet sich an Studierende und Praktiker der beruflichen und allgemeinen Weiterbildung. Es enthält didaktisch-methodische Impulse und Anstöße zur Reflexion der Bildungsarbeit und des Bildungsmanagements.
Der Autor: HorHorst Siebert ist seit 1970 Professor für Erwachsenenbildung und außerschulische Jugendbildung an der Universität Hannover sowie Mitglied in zahlreichen Gremien der Erwachsenenbildung.”
http://www.amazon.de/Selbstgesteuertes-Lernen-Lernberatung-Konstruktivistische-Perspektiven/dp/3937210555

1. Since when do initiatives such as Lernberatung exist?

Evgenia Gouvedari states in her article on the subject: “Lernberatung was a term that appeared in Germany in the early 80s in literacy projects (Alphabetisierung) and training of unemployed people (berufliche Rehabilitation) as a new approach to the concept of further education (Fortbildungskonzept). It was aimed at groups of adults (Erwachsenenbildung). However, the fact that it was associated with disadvantaged groups (benachteiligte Zielgrouppe) that had learning and other problems, led to the stigmatization of the concept.”

2. Conclusion

I can strongly recommend the reading of Gouvedari’s paper on Lernberatung. She gives an excellent historical background on the subject and highlights some current theories and relevant authors (Activity Theory, Frire & Macedo, P. Maela, C. Rogers, Curran).

Isn’t it extremely exciting when you have learned to ride a bike, to drive a car. The feeling that you take ownership of your actions and from one moment to another your field of action enlarges and you can decide to go further. This example may serve to illustrate the wonder and beauty of being able to take control of your own learning, to explore unknown territories and thereby constructing your reality.

My interest lies in obtaining a clearer picture about the fields of action that we should explore. This is well reflected in this passage: “Every age hath its own problem, and every soul its particular aspiration. The remedy the world needeth in its present-day afflictions can never be the same as that which a subsequent age may require. “Be anxiously concerned with the needs of the age ye live in, and center your deliberations on its exigencies and requirements.” (Bahá’u’lláh, 1983, p. 213)

Bibliography

Online Publications on Lernberatung: Deutsches Institut für Erwachsenenbildung Leibniz-Zentrum für Lebenslanges Lernen http://www.die-bonn.de/themen/such_ergebnis.asp?Suche=lernberatung

Bahá’u’lláh. (1983). Gleanings from the Writings of Bahá’u’lláh. USA: Bahá’í Publishing Trust.

Siebert, H. (2005). Selbstgesteuertes Lernen und Lernberatung: Konstruktivistische Perspektiven (2 éd.). Ziel.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s